sobota 8. februára 2020

Máme problém


Houston, Texas
   
    Veľmi rád počúvam rádio. Je to jedna z vecí, ktoré ale ostatným nehovorím – asi by ma považovali za hlupáka. Viete, všetci majú oveľa viac a lepších spôsobov ako sa zabaviť, ale pre mňa bude vysedávanie u rádia vždy ten najlepší spôsob ako tráviť voľný čas. Okrem hudby, ktorá je samozrejmosťou, si rád počúvnem aj rozhlasové hry, jazykové okienka, minútu pre orchester alebo aj len rapotanie moderátorov. Všetci sa ma pýtajú: „Prečo? Čo je na tom také zaujímavé?“ A moja odpoveď býva zväčša: „Nič. Absolútne nič.“ Za tým bežne nasleduje ďalšia štipľavá otázka štýlu: „Prečo u toho teda presedíš deň aj noc? Sám tvrdíš, že tam nehrajú nič zaujímavé tak teda, čo ťa na tom tak baví?“

„Presne to.“

    Ak mám pravdu povedať, hudba je fajn. Áno, rozhlasové hry ma na pár hodín zabavia, ale úprimne? Nič, čo hrajú pred ôsmou večer ma nezaujíma tak ako to, čo sa deje potom. Celý deň počúvam jednu a tú istú stanicu s klasickou hudbou. Okolo šiestej si na dve hodinky prepnem rádio na frekvenciu 28.5 FM a vypočujem si jednu-dve hry. No presne o ôsmej preladím na ďalšiu frekvenciu. 12.75 FM. Je to takmer úplne posledná možná frekvencia na mojom rádiu, ale taktiež aj tá najlepšia. Na tejto frekvencii strávim aj niekoľko hodín. Dokázal by som ju počúvať donekonečna. Jediným problémom je, že vysiela iba do šiestej ráno. A čo sa deje na tejto fantastickej stanici?

Nič. Absolútne nič.


32.15.240.36528
Šum. To je to, čo sa ozýva väčšinou. Nevadí. Budem dúfať.

45.15.240.36528
Dnes som zachytil hudbu. Bola krásna. Nikdy som nič také nepočul. Boli to zvláštne zvuky niečoho ako nástrojov. Plechové dunenie, a ťahanie strún.

90.15.240.36528
Po pár dňoch mlčanie som niečo konečne zachytil. Pomedzi statické bzučanie rádiových vĺn preniklo niečo, čo ma prinútilo vstať z postele a ísť si prisadnúť bližšie. Dokonca som aj pridal hlasitosť aby som mohol lepšie vyrozumieť, čo sa mi snaží povedať. Boli to nezrozumiteľné bľaboty. Ale potajomky som dúfal, že to nie je iba náhodná hatlanina. Po určitom čase som v tom začínal nachádzať systém. Začal som si zapisovať čo približne som počul, no zatiaľ to znelo...dosť zvláštne, ak mám pravdu povedať. Počúval som ešte zopár hodín, no potom to prestalo. Z celého vysielania som zachytil iba zopár riadkov.

15.2.263.36528
   Podarilo sa mi zaznamenať ešte pár vysielaní, ale nič som z nich nemal. Zapísal som si iba jedno, podľa mňa posledné. Viete, robil som to už niekoľko lunov, termín školy sa blížil a ja si rádio na internát vziať nemôžem. Takže na teraz je pátranie po záhadných vysielaniach ukončené.

25.15.302.36528
Našiel som tento zápisník pár yekov späť. Úplne som na neho zabudol. Pred pár hinstami som sa vrátil domov a prehraboval som sa starými vecami, keď som natrafil na tento zvláštne povedomý zošit a moje staré malé rádio. Našiel som aj ten papier so záznamami. Nie je toho veľa, asi len dve vety. Táto záľuba z mojej mladosti bola naozaj pozoruhodná. Začalo ma to znova zaujímať a chcel som vedieť viac.
Rozhodol som sa, že zájdem za jediným človekom, ktorý by mi dokázal pomôcť, a nemať ma pri tom za absolútneho šialenca. Naša suseda, ktorá bývala o dve poschodia nižšie, sa celý život zaoberala štúdiom civilizácií mimo našu sústavu a dokonca aj galaxiu. Bola trochu zvláštna a mama o nej vždy hovorila, že jej tak trochu „haraší“. Nikto lepší na túto úlohu neexistoval. Jedno popoludnie som sa za ňou zastavil a prekvapilo ma, že mi takmer hneď vedela pomôcť. Ako som sa neskôr dozvedel, sama sa určitú dobu zaoberala touto zvláštnou stanicou. Bola rada, že som si zapísal tie vety, aj keď iba dve, pretože ona nemala žiadnu, a tak mi bola veľmi vďačná.


27.15.302.36528
   Včera som sa s ňou opäť stretol. Mala pre mňa vraj zaujímavé informácie, ktoré ma nadchnú. Tieto informácie ma ale, priznám sa, trochu vydesili.

   Povedala mi veľa vecí. Medzi inými to, že správy prichádzali z malej planéty v sústave Mliečnej dráhy v blízkosti hviezdy Proxima Centauri. Že vraj na nej žili „humanoidi“, čo neviem, čo znamená. Žili tam pomerne krátko, ani jeden yun. Nič moc zaujímavé na nich nebolo. Obyčajná civilizácia obyčajných malých stvorení.

    Dokázala aj preložiť tie dve vety. Prvá znela veľmi dobre. „Malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo.“ Neviem, čo je „človek“ alebo „ľudstvo“. Budem hádať, že sa tak oni sami nazvali. Nikdy som sa totiž neučil o žiadnych „človekoch“ či „ľudstvách“. Ale táto veta znela ako nádej. Cítil som z nej úspech, ktorý dosiahli, nech už to bolo čokoľvek. Druhá správa už ale nebola taká nádejná. Nebola kompletná, ale aj tak to stačilo. Bolo to len päť slov:
 „Naša....planéta...poslední ľudia....zbohom.“



- Pavlína Barbaričová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára