nedeľa 20. mája 2012

Dopis (rekviem)

Drahá Jano! Nepsal jsem strašně dlouho a nevěděl jsem zda-li mám ještě psát, no nevím co to bylo, avšak něco mne přinutilo usednout za psací stůl a napsat Ti tento dopis. Už to není jako dříve. Tehdy jsem byl opravdu šťastný a chtělo se mi skládat básně, dnes mohu psát jedině žalmy.
Je asi zbytečné se pořád víc a víc trápit a přitom vědět, že se stejně nic nezmění a já už nemohu dál. Chtěl bych vystoupit z toho ukrutného kolotoče, jenže on ne a ne zastavit. Pořád se točím dokola v tom samém. Bože, vždyť to je k zbláznění! To snad ani nemůže zdravý člověk vydržet. I když nechci, každým dnem musím si na Tebe vzpomnět. Myslil jsem, že práce mi bude lékem na bolest, kterou si nosím v srdci všude, kam se jenom hnu. Táhne se za mnou jako temný hřích, jako tmavý stín, který nemizí ani za bílého dne.

Tak se podívej, drahá Jano, kam až jsme to dopracovali. Tak velká byla naše láska, až se z nás stali trosky prahnoucí po troše toho lidského tepla, po pohlazení, kterého mají jiní přebytek. Když vidím ty mladé lidi, tisknoucí se jeden k druhému a nejlépe každý týden k druhému, je mi z toho smutno. Sám sebe se ptám, jestli je to pravá láska. Jestli se dokáže člověk tak rychle zamilovat a jestli ta láska dokáže taky tak strašně rychle skončit. Možná, sám nevím. Nevím ani, jestli to, co k Tobě cítím je vlastně láska. Láska by přece měla člověka naplnit a povznést a ne za živa pochovat. Lepí se na sebe s falešnými předsudky, že jeden druhého šíleně milují a přitom lžou sami sobě. Veřejně se podvádí a klamou jeden druhého, lež jsou blahořečení. Z jakého důvodu? Lháři, kterým bylo za ty lži a klamy dopřáno to, o čem může bez pochyby naše čistá láska jenom snít. Já jsem si vždycky přál mít rád. Ještě jako děcko. Strašně jsem chtěl milovat. Já jsem ale neuměl mít rád. Dokud jsi nepřišla Ty. Jenomže pak už bylo na lásku asi pozdě.
Odjíždím, no ještě nevím kam. Píši Ti poslední dopis. Všechny obálky i dopisní papíry dnes večer spálím a slibuji, ale tentokráte už doopravdy, že Ti už nikdy nenapíšu. Odcházím, ne proto, že bych musel, i když, vlastně ano. Zítra nastoupím na loď a ještě naposled pohlédnu na nábřeží, po kterém jsem chodíval s hlavou v oblacích, myslíc pouze na Tebe.  Musím odejít, abych zapomněl. Hodně daleko od lidí, chci konečně najít ten ostrov, jenž skrývá vůni zašlých dnů. Proto se chci s Tebou rozloučit a popřát Ti hodné zdaru a aby jsi konečně našla pravou lásku, která se naplní. Tu plnohodnotnou, za kterou se nebudeš muset cítit vinna. Omlouvám se za to, že jsem Ti způsobil šrám na srdci, mrzí mne to. Sama však musíš uznat, že takto to dále nejde. Nejsme ničím jiným, než objeti doby a především společnosti, ve které žijeme. Snad se, Jano, ještě někdy potkáme. Možná v příštím životě. Nic bych si nepřál víc. Oba budeme volní jako ptáci, čistí a nezkažení.
Víš, Jano, přál bych si, aby jsi byla konečně šťastna. Ale doopravdy šťastna. Zapomeň, prosím! Začni žít od začátku a užívej života, dokud to jde. Nežij jen vzpomínkami, nejde to. Žij přítomností a přijímej věci tak, jak přijdou. Já věřím, že se tam někde setkáme a pak už nás nikdo nikdy nerozdělí. Budu čekat. Jano, děkuji Ti za to, že jsi mne naučila co to je mít rád. Sbohem. Totiž, nashledanou. Nashledanou v lepších časech. Miluji Tě, Jano!

Jan Čajka

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára