piatok 31. mája 2013

Dieťa a Človek alebo Ako noc medzi očami...


Na lavičke v altáne, na ktorej roky nikto nesedával, sedel toho dňa mladý človek. Sedel a mlčal. O chvíľu sa vedľa neho objavilo malé plavovlasé dieťa. Chvíľu len tak poskakovalo naokolo nápadne si obzerajúc človeka zo všetkých strán. Po chvíli si so zvedavým výrazom tváre sadlo veľa a tu sa začal ich rozhovor.

Dieťa: Žijete?
Človek: Neviem. Myslím, že ešte dýcham, srdce pumpuje pravidelne, no mám pocit ako keby sa zo mňa vytrácal život.
Dieťa: Ako ste na to prišli? Myslím to o tom živote.
Človek: Pristúpil som ku koľajniciam a čakal na vlak. Ten stále neprichádzal a ja som odrazu pocítil akúsi ťažobu na srdci. Oťaželi mi všetky končatiny a ja som nevedel urobiť krok.
Dieťa: A či ste dlho žili?
Človek: Dlho, pridlho, hádam takých 25 rokov.
Dieťa: A prečo sa poberáte tak odrazu preč?
Človek: Neviem, myslím, že som dozaista stratil cieľ. Spisovatelia tomu hovoria zmysel bytia.
Dieťa: A kto je to ten spisovateľ?
Človek: To je pán, ktorý píše knihy.
Dieťa: Ozaj a či ten pán spisovateľ má svoj cieľ?
Človek: Samozrejme, každý človek na tejto zemi by mal mať svoj cieľ.
Dieťa: A prečo vy ho nemáte?
Človek: Hádam som ho stratil kdesi cestou medzi dvadsiatym štvrtým a dvadsiatym piatym  rokom života. Možno mi vypadol z vrecka na kabáte.
Dieťa: A či ciele ľudia nosia len tak po vreckách?
Človek: Tí hlúpi veru hej.
Dieťa: Vy ste teda hlúpy?
Človek: Myslím, že áno. Každý hlúpy, kto šťastie hľadá.
Dieťa: I vy ste hľadali?
Človek: Dávno tomu je, snáď celá večnosť...
Dieťa: Koľko rokov?
Človek: Tri mesiace.
Dieťa: A prečo už nehľadáte?
Človek: Zranil som sa. Na smrť dokaličil. Zostarel som. Stratil som sa a teraz umieram.
Dieťa: Ako to?
Človek: Nevidím. Už tri mesiace nevidím svetlo. Iba tmu. Noc, ktorá mi visí medzi očami a ja hoc ich neustále zatváram a otváram, jednostaj vidím to isté. Šaliem!
Dieťa: Prečo nemáte rád noc?
Človek: Pretože ma páli spomienka na dobu, kedy bývala mojím spojencom, vo chvíľach, keď som prekračoval hranice vlastných hodnôt a nechával sa unášať, nebúriac sa proti konvenciám spoločnosti.
Dieťa: Teraz ľutujete azda?
Človek: Nie. Myslím, že človek by mal ľutovať len tých rozhodnutí, ktoré chcel, no nestihol urobiť. A nikdy nie tých, ktoré urobil.
Dieťa: Prečo tu sedíte taký opustený?
Človek: Už niekoľko týždňov som nikoho nestretol. Nestretol som človeka, len bezduché figuríny chaoticky pobehujúce sem a ta.
Dieťa: Aký majú dôvod na to, aby sa správali tak ako sa správajú?
Človek: Hádam žiaden, žiaden človek nepotreboval nikdy žiaden pádny dôvod na to, čo robil, alebo na to ako sa správal.
Dieťa: Vám nevadí, ako sa správajú?
Človek: Nie. Zomrú a všetko s nimi späté zomrie tiež, o pár dní sa na nich nikto nespomenie. Ani na to, čo za svojho života vykonali, či už to bolo dobré, alebo zlé.
Dieťa: To po nich nezostane vôbec nič?
Človek: Spomienka. Možno.
Dieťa: A čo vy?
Človek: Správne, zomriem tiež. Možno skorej než oni. Cítim to.
Dieťa: Čo sa vám stalo, ak sa smiem spýtať?
Človek: Ľúbil som.
Dieťa: A teraz? Už neľúbite?
Človek: Už nie. (smutne sa usmeje)
Dieťa: A čo to znamená ľúbiť?
Človek: Žiť a zomierať pre druhého.
Dieťa: Hm...Tak predsa ľúbite.
Človek: Ako to...?

Než stihol položiť svoju otázku, dieťa zoskočilo z lavičky a zmizlo v závejoch jesenného lístia. Človek zostal sedieť. Po chvíli, počúvajúc nikdy neutíchajúcu pieseň stromov, skamenel v bozku.

Alexandra Bolfová, 3.A

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára