streda 1. mája 2013

Umenie žiť alebo Kde pijú dúhy


Zostal som stáť pred starým kostolom a počal som potichu odriekať slová modlitieb, ktoré mi práve zišli na um. Nepomáhalo. Žiaľ v mojom srdci bol príliš veľký, ani modlitba, ktorá inokedy mojej duši prinášala úľavu, tentoraz nepomohla. Nešlo to. Stál som tam bezbranný ako malé dieťa, ktoré rodičia zanechali na zemi bez akejkoľvek rozlúčky, malé dieťa, nechápajúce, neschopné samostatného života, nepoužiteľné pre skutočný život.
            Stál som na mieste ako prikovaný, nevládal som urobiť krok. Ruky aj nohy mi oťaželi a i keď som chcel, nemohol som sa pohnúť z miesta. Mal som pocit, ako keby na mňa pozerali stovky, ba tisícky ľudí. Ich oči boli všade. Každý jeden pohľad, ktorý padol na moju osobu, ako keby ma prebodol obrovskou dýkou. Nožom.  Avšak čo bolo ešte horšie, boli tie hlasy. Nerozumel som poriadne ani jednému ich slovu. Boli všade a bolo ich tak veľa... Boli ako šialení, ale prečo tak hrozne kričali? Chcel som si zapchať uši, ale nevládal som dvihnúť dlane k ušiam, aby som veľkými žilami pokrytými rukami zastavil ten príval hluku, ktorý sa mi hrnul do hlavy a akoby nezmazateľným perom sa vpisoval na list papiera, vytrhnutý z môjho starého školského zošita.
            Po chvíli nastal útlm a ja som sa obzrel vôkol seba. Hlasy stíchli. Bolo skoré ráno a ulice boli ešte prázdne. Na námestí zhasla posledná pouličná lampa a spolu s ňou odišla aj noc, ktorá bola všetkému svedkom. Pretože ona jediná videla, čo malo zostať všetkým zrakom utajené, lebo ona jediná je od nepamäti svedkom všetkého, čo sa udeje a nesie si so sebou tento hriech ako posolstvo, tiahne ho za sebou ako ťažkú väzenskú guľu, ako temný zločin. Ona jediná sa stala mojím spoluvinníkom, avšak všetka ťarcha viny, zostala len a len na mne. Aká je bezcitná.
            Stál som pred obrovskými drevenými, železom okovaným dverami a chcelo sa mi kľaknúť a začať kmásať všetky kvety v sladkej muke, dúfajúc, že keď opäť otvorím oči bude včera. Položiť náruč ruží skrvavenými rukami na oltár a prosiť o odpustenie. Chcel som, no nevládal.
            Zadíval som sa na staré steny kostola, na hrubé múry. Pamätník lepších časov, pamätník dôb nenávratne vzdialených. Zaklonil som hlavu a zrakom spočinul na kostolnej veži. Miloval som dominanciu s akou pôsobili tieto staré budovy na ľudí, vždy som obdivoval ich pôvab, ktorým si ma vedeli získať. Párkrát, keď som prechádzal okolo, zostal som len tak stáť a pozeral som hore. Závidel som im tú ich výšku, ten neskutočný pocit neohrozenosti, bezpečia. Teraz som tam stál, sám, opäť so slzami v očiach a po prvý raz po tej nekonečnej dobe plnej výčitiek som pocítil chvíľku úľavy. Pocit toľkej slasti.
            Zadíval som sa na svoje dlane. Boli staré, tak veľmi staré. Podišiel som ku kostolu a dlaňami som sa oprel o stenu. Cítil som ako dýcha, ako žije. Čosi neznáme mnou prestupovalo a ja som sa cez slzy usmial. Uvedomil som si, že žiť nie je vôbec jednoduché. Je to taktiež  istý druh umenia. Myslíte si, že ide žiť s hriechom? Aký je to asi život? A čo noc, vaša verná priateľka?
            Nenávidel som i miloval, oboje v jednej jedinej chvíli. Plakal a smial sa zároveň. Zablúdil do detských liet, kedy som spolu s chlapcami hľadal to vybájené miesto, kde pijú dúhy. Ďakoval som za všetko a zároveň všetko ľutoval. Chcelo sa mi zomrieť a súčasne žiť. Žiť a zomrieť. Nájsť tak to v našich malých hlávkach vymyslené a neexistujúce miesto!
            Vtedy som sa rovno od kostola vydal smerom za mesto. Po ceste som ešte stretol starého spolužiaka z meštianskej školy. Na môj dušu, celkom ma v prvej chvíli zarazil so svojou otázkou kam idem, no prekvapivo, ja som ihneď našiel odpoveď. Odvetil som mu: „Tam, kde pijú dúhy.“

Alexandra Bolfová, 3.A

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára